Mitjans de comunicació

GENT DEL GREMI

TOMÀS GARCIA

“Si fas les coses com cal, tens unes despeses que d’altres no tenen”

Tomàs Garcia, de Granollers, porta tota la vida vinculat al món de la construcció. Tant que ni se’n recorda de quant l’empresa de la qual és soci (Excavacions i transports Antonio Garcia i fills) es va agremiar. “Ben bé des dels anys 70”, recorda. Però la historia de la seva empresa va molt més enllà: “El meu pare ja tenia una empresa amb el meu tiet quant jo era nen”. Fins que un dia van decidir dividir-la en dos i allà va néixer l’actual societat: “Érem tres germans, un d’ells ja no hi és. Així que som el meu germà i jo, més la meva germana i la meva filla”.

Una reestructuració quasi obligada per la dura crisi dels darrers anys: “Pensa que vam arribar a tenir més de 50 treballadors per obra. En plantilla en teníem a tres, però contractàvem molts autònoms. Fa quatre anys ja només ens vam quedar amb un d’ells, i ja s’ha jubilat”. Ara, doncs, la situació és ben diferent i cal adaptar-se, perquè com ell mateix corrobora, “la feina ha baixat molt. Aquesta crisi s’està fent molt, molt llarga”.

Una empresa familiar

En qualsevol cas creu que amb la seva fórmula, la de l’empresa familiar de tota la vida, es pot plantar cara millor: “Aquest fet ens ha salvat i ens va permetent anar tirant. Els que van voler pujar al carro i créixer massa ràpid són molt dels que ja no hi són. Almenys nosaltres anem fent”. Tot i que no sense dificultats. I entre elles, destaca un dels problemes més denunciats pels agremiats: l’intrusisme laboral i l’economia submergida. “Si fas les coses bé i com cal, tens unes despeses que després altres no tenen”. En el cas de la seva empresa, que es dedica des de sempre exclusivament al moviment de terres i retirada de runes, la despesa en deixalleries sola ja suposa pràcticament la meitat dels costos. “I si et trobes que hi ha gent que no paga la deixalleria, que va a abocadors il·legals, o a on no et cobren taxes, no pots competir. És impossible”.

I per il·lustrar-ho posa un exemple concret: “Ens van oferir una obra. Vam anar-hi perquè era una bona ocasió: no hi havia pressa així que, si volíem, podíem estar-nos-hi un any anar fent en moments on no tinguéssim altres feines. Així que hi anem, calculem el que costarà tot i els diem que ajustant al màxim, no podem fer-ho per menys de 2,80 euros per metre quadrat. I que ens responen? Que ni pensar-ho perquè li ha vingut una altra empresa oferint-se a fer-ho a 1 euros el metre. Per què? Doncs perquè llavors ho porten a deixalleries il·legals”. Això sense comptar que “a més, després els particulars et demanen que els hi facis sense IVA. I clar, si no els hi fas, ja els hi farà un altre. D’això Medi Ambient n’hauria de tenir constància per actuar amb més contundència”. I es que assegura que ell mateix ha vist a contractistes “anant obra per obra, una a una, oferint fer-ho a meitat de preu sense ni tan sols saber a quin preu ho estaven fent. I clar, molts canvien d’empresa”.

Competència deslleial

A aquesta competència deslleial se li suma l’atur, que fa que el problema encara s’agreugi més: “Hi ha molta gent que s’ha quedat a l’atur però que segueixen treballant sense estar donats d’alta enlloc”, afirma. I en aquest aspecte afegeix que també les administracions tindrien que incidir més, perquè “demanen uns preus que es que ja ni surt a compte plantejar-s’ho. I després ho donaran a empreses que sí s’ajustaran a allò, però perquè no tenen ni maquinària. I després la subcontractaran a una altra empresa, i moltes d’aquestes han fet fallida”.

Ells sí tenen maquinària pròpia: fins a 13 excavadores diverses. I en Tomàs recorda molt bé quant van adquirir la primera, perquè juntament amb una altra que va comprar l’empresa també granollerina Bolo, va ser la primera de la comarca. “Venien de fora, és clar, importades. A ells els hi van entregar primer, però les van comprar a l’hora”. Amb aquella màquina van continuar amb el treball que ja feien manualment: “Fèiem sorra a la llera del riu”.

Més tard anirien fent més moviments de terres a obres, “sempre dedicant-nos als treballs previs, a preparar el terreny, mai hem fet obra civil”. I mica a mica van anar arribant els encàrrecs: “Com ells –Bolo-, ja treballaven més aquí a Granollers, nosaltres vam treballar molt més per la província de Girona. Hi havia menys competència”. Això, però, no els va impedir que alguna de les intervencions més destacades que ha fet l’empresa hagi estat a terres barcelonines, en concret a la pròpia capital: “Vam fer el soterrament de la línia de RENFE en tot el tram entre l’estació de Sants i la plaça Universitat, que és potser la més important que hem fet. També la de la tèxtil de Vallbona, on hi vam treballar ben bé dos anys i mig”.

Ara ja no hi ha tanta feina, “tot just algunes rasses, cimentacions...”, i el que és més curiós: “Força piscines. Sembla que qui en té, els continua tenint. I encara sort en tenim que se’n fan bastantes”. I tot i el mal moment, reconeix la tasca del gremi “sobretot en la formació. De totes les coses noves que ens van posant, tard o d’hora en fan cursets a cost molt baix, quasi de franc. Un cost que se’ns dispararia si tinguéssim que fer-los a centres privats”. Així com el propi paper d’aquesta revista, “a través de la qual també ens anem informant de totes les novetats que ens afecten” i també dels diversos professionals: “Tens assessors, advocats... que tant de bo no els hagis de necessitar, és clar. Però el cas és que si els necessites, al gremi els tens”.

DESTACAT

“El gremi fa una molt bona tasca en cursets i formació”.