Llorenç Deumal. President de Construccions Deumal SA

Premi a la millor iniciativa de serveis a la XX edició dels premis de la Cambra de Comerç del Vallès Oriental.

Construccions Deumal, SA, es va constituir com a tal el desembre de 1989, amb el Llorenç Deumal com a president. Però la seva història es remunta bastant més lluny: fa 75 anys que el pare del Llorenç, el Segimon Deumal, va donar nom a l’empresa: “Ell ja es dedicava a la construcció allà al Montseny -població on l’empresa manté la seva seu original, tot i tenir les plantes i oficines a Cardedeu-. I com molts, vaig aprendre l’ofici ajudant-lo com a paleta -explica Llorenç-. Tenia 13 anys. Eren altres temps, aquells... Sóc nascut a l’any 1937, en plena Guerra Civil, o sigui que era l’any 1950 que vaig començar”.

Amb 18 anys vam llogar a la primera persona -recorda-. Després vaig haver d’anar a fer el servei militar. I després ja vaig anar contractant manobres. El meu pare no volia, perquè ja s’ho feia tot ell, però mica a mica vam anar contractant més gent. Ja quant vaig anar a la mili vaig deixar tres o quatre paletes amb el meu pare”.

El passat 8 de febrer la delegació comarcal de la Cambra de Comerç feia entrega dels tradicionals premis que entrega anualment (era ja la XX edició). I entre els cinc guardonats hi ha una de les nostres empreses agremiades, i no és altra que Construccions Deumal de Cardedeu que va rebre aquest reconeixement dins la categoria de serveis. Un premi que ve a sumar-se als molts d’altres que han reconegut la tasca de Deumal al llarg de la seva extensa trajectòria.

La primera obra pública, a les quals s’ha dedicat molt l’empresa, la van fer a l’any 1963: “Era una subhasta de la Diputació -recorda-, i pujava 638.000 pessetes, que aleshores eren molts diners. I eren les primeres obres al que ara és el càmping de Fontmartina, a la zona de Santa Fe del Montseny. I després ja en vaig fer moltes més: molts asfaltats de carretera, per exemple. També he fet cases privades i reparacions, però l’obra pública sempre ha sigut un suport molt important”.

Després anirien arribant moltes més obres i l’empresa va anar creixent mica a mica: des d’urbanitzacions senceres a molts pobles de la comarca a rehabilitacions de masies i ponts, passant per asfaltats de vies com l’autopista entre Mataró i Badalona o la resta d’obres de l’entorn del Parc Natural del Montseny (“inclosa la base militar ara desmantellada del Turó de l’Home, on hi van arribar a treballar 150 homes entre 1974 i 1975”).

Ara ja són “prop d’uns 50 treballadors. Mai he volgut passar aquesta xifra perquè no volia una empresa massa gran, volia que seguís mantenint l’esperit familiar”. I així ha sigut: la Marga i el Jaume són ja la tercera generació dels Deumal que donen nom a la casa. I una de les seves prioritats és diversificar l’oferta, de manera que no només fan edificació, sinó també rehabilitació i reforma, obra civil (moviment de terres, instal∙lacions, treballs de jardineria...), manteniment de carreteres i d’edificis de diferent tipologia (comunitat de veïns, indústries, edificis públics...) i sobretot asfaltat, potser la seva especialització més destacada, amb pavimentacions de tot tipus, tant amb formigó com amb mescles bituminoses. De fet, el seu producte més representatiu és la inversió que han fet per aconseguir asfalts de colors que molt diversos usos (els podem trobar als carrils-bici de Mollet o als senders pavimentats del Montseny, on el color terra de sauló dels camins s’integra perfectament al bosc minimitzant l’impacte visual de l’obra.

“Jo sempre he tingut clar que no volia dedicar-me a una sola cosa -explica Llorenç-. Tot i la crisi, de moment encara podem anar mantenint a tothom, que ja és prou difícil. I si crec que encara podem fer-ho és precisament per aquest idea fixa de no posar-ho mai tot a la mateixa panera. Aquesta diversificació és la que ens ajuda a tirar endavant”.

Tot això els ha permès mantenir una facturació mitjana anual de 13 milions d’euros durant els darrers anys, tot i que les xifres no son alienes a la caiguda general del sector, passant dels 14 milions facturats el 2009 als menys de 8 facturats l’any passat.

Amb tot, Llorenç es mostra optimista. I es que després d’haver aprés l’ofici en l’època més dura de la postguerra, aquesta crisi no li sembla tant terrible: “Ara ho passem malament, però abans ho passàvem bastant pitjor”, recorda. Tot i que no amaga que l’actual crisi “és la més grossa” que ha viscut. “I això que n’he passat unes quantes...”. Sigui com sigui, manté l’optimisme amb un missatge d’esperança: “Tard o d’hora, això té que tornar a anar cap amunt. I segur que així serà”. ı

“Mai he volgut que l’empresa creixés massa per no perdre l’esperit familiar”

Un històric del gremi

A part d’haver sigut mereixedora d’un dels premis de la Cambra de Comerç, Construccions Deumal és una empresa que ja ha rebut molts altres reconeixement. I l’actual president, Llorenç Deumal, recorda amb especial gratitud el guardó que va rebre del propi Gremi de la Construcció l’any 1992: la placa deia “En just reconeixement a l’agremiat més antic de la nostra associació empresarial”. Efectivament: Segimon Deumal, pare del Llorenç, va ser qui va rebre el número 1 com a soci. Llorenç no recorda exactament com va anar que ell fos l’1 en concret, però sí recorda que “s’ajuntaven uns quants, cap allà els anys 50, a Granollers, a un local proper a la plaça de la Corona” molt proper, de fet, a l’actual seu del gremi. I des d’aleshores, les tasques gremials han canviat bastant: “Abans tot just es reunien. Ara el paper del Gremi és més extens. Ja fa molt que ho és i sempre que podem col·laborem. En temes de formació, per exemple, que està molt bé. Sempre han estat al costat i és un bon punt de suport, i més en temps com aquests”.

Can Muntanyola P.I. Palou Nord C/ Cami del Mig,22, 08401 Granollers tel. 938700220 mòbil 677481580