UN NOU MODEL DE GREMI. BALANă DELS 100 PRIMERS DIES DES DE LA NOVA PRESID╚NCIA

Ja han passat els primers 100 dies des del relleu a la presidència i junta directiva del Gremi. És moment per analitzar què s’ha fet en aquest temps, com s’ha fet i per què. Així com per explicar què es vol continuar fent. Perquè aquesta és una de les voluntats de la nova presidència: augmentar la comunicació amb els agremiats per poder-los ser més útils i propers. Aquesta, però, és només una de les vies d’actuació...

El primer punt que es va tenir clar des del moment en que es va assumir aquest relleu va ser que calia un canvi perquè les difícils circumstàncies ens hi obligaven. Calia un nou model de Gremi perquè el context durant els anys anteriors a la crisi era molt diferent. Eren temps de bonança, i tant a nivell empresarial com polític i sindical la manera de funcionar era diferent. A mitjans del 2006 es podien intuir els primers símptomes del que s’apropava i el que se suposava que havia de ser un reajustament pausat del sector va convertir-se en una davallada com mai havíem viscut. Així doncs, s’imposava un canvi de rumb.

Davant una crisi tant profunda cal més lideratge que mai per part del Gremi, reorganitzar l’estructura interna, definir clarament els seus valors, donar el màxim rendiment, millorar-ne la gestió i fer-lo més flexible i àgil. Això sona molt bé, però cal traduir-ho en fets, que és el que s’ha intentat des del primer dia d’aquests 100, cercant les vies per aconseguir aquest canvi tant des de la vessant representativa com des de l’operativa, des de l’aspecte sectorial i com a Gremi, des de la vessant territorial i també com a representants del Vallès Oriental.

I com es tradueix això a la pràctica? A nivell sectorial, proposant al Gremi de Barcelona la creació d’una comissió que serveixi d’encaix dels gremis comarcals per pal·liar l’habitual queixa de que ens manca representativitat. L’objectiu d’aquesta comissió no seria tant sols aquest, sinó també mirar d’aprofitar les possibles sinèrgies que massa sovint no aprofitem per manca d’informació o de relació. Cal conèixer el que es fa des de cada gremi per anar plegats i ser més forts. I en aquest aspecte, aquesta comissió seria l’altaveu de la petita i mitjana empresa, que són la majoria dels nostres agremiats i que tenen uns problemes diferents als de les grans constructores. En definitiva, fer-nos més visibles i presents augmentant els llaços amb el gremi barceloní.

A nivell territorial, la principal actuació ha estat la d’assentar les bases per a la creació de la Mesa de la Construcció del Vallès Oriental. Un organisme que serveixi de punt de trobada per a tots els agents implicats: paletes, fusters, instal·ladors, arquitectes, aparelladors, enginyers,...així com altres entitats de la comarca. Una plataforma d’interrelació i comunicació on fer propostes per trobar entre tots les millors solucions a cada problema.

El canvi, però, també cal fer-lo a nivell d’operativa interna: actualment s’està treballant en una proposta de nou organigrama que contribueixi a un funcionament del Gremi més eficient tant de cara a l’agremiat com a nivell extern, millorant la seva representativitat davant administracions, patronal i sindicats.

Amb la nova estructura, el Gremi es dividiria en tres àrees: la d’agremiats i constructors, la institucional i la d’operativa interna. L’àrea d’agremiats tindria tres vies de treball concretes: la d’informació, la de formació i la comercial. En quant a informació, s’està desenvolupant un pla de comunicació amb els agremiats que preveiem que pugui començar a partir de setembre. Es tracta de reunir-nos amb l’Agremiat amb una finalitat doble: conèixer la seva opinió personal i la seva percepció del Gremi, i que ell també conegui millor la tasca del Gremi i com des d’aquí se’l pot ajudar. Pel que fa a la formació, s’està treballant en un programa de cursets molt més dirigit a l’empresari amb l’objectiu d’aconseguir la màxima professionalització dels agremiats. En l’aspecte comercial s’ha replantejat la cartera de serveis que el Gremi ofereix, arribant a nous acords  amb molt bones ofertes en aspectes com la telefonia o les assegurances.

En l’àrea institucional volem seguir estrenyent la nostra tasca amb FAEVO i PIMEC amb l’objectiu d’aconseguir la part del patrimoni patronal que segueix sense repartir-se. Mentre que a nivell general, s’han establert una sèrie d’entrevistes amb representants comarcals de partits de tot l’espectre polític per presentar les nostres propostes i que tots ells coneguin la situació real del sector, que no oblidem que en tres anys ha passat de representar prop del 18% del PIB a representar-ne el 4%. Així doncs, s’han mantingut converses amb Jordi Turull i Josep Sànchez Llibre de CiU, amb Uriel Beltran de ERC, amb Jordi Terrades i Romà Ruiz del PSC, amb Àngels Olano, Susana Calvo i Cristina Tarrés del PP, amb Jordi Garriga i Josep Torrecillas de ICV. Polítics de tots els àmbits que donat la, seva tasca com a diputats, regidors o responsables territorials dels seus respectius partits, cal que coneguin la situació i en tinguin una informació realista.

Per altra banda, a nivell institucional també es vol potenciar l’apartat de premsa i comunicació, dotant per exemple aquesta pròpia revista en un element que aporti més informació útil a l’agremiat.

També hem donat total suport a la proposta sorgida des de PIMEC a la comarca de crear la plataforma per a la llei de la morositat. S’ha aconseguit rebaixar l’IVA del 16% al 7%, i ara volem demanar que baixi fins al 4%. De la mateixa manera que demanarem un Pla Renove de l’habitatge molt més ambiciós, més a prop del model navarrès.

En resum, com  diem, un canvi profund. Profund però sense precipitació. El primer pas és obtenir molta informació, tota la possible, i a partir d’aquí anar aplicant aquests canvis que han de portar el Gremi a ser una eina més propera a l’agremiat. Ara més que mai no ens podem adormir.