CARLES LEIVA. Excavacions i Obres Públiques Requena S.A

Per una recuperació total fa falta molta mà d’obra especialitzada

Excavacions i Obres Públiques Requena S.A. és una de les empreses de més trajectòria a Granollers i comarca pel que fa a l’activitat del sector de la construcció. Fundada l’any 1964 per Josep Requena i Sánchez –nascut el 1937 a Sorbas, un poble d’Almeria, i que encara n’és l’administrador–, s’ha consolidat com a negoci familiar al llarg de més de cinc dècades de trajectòria, d’ofici i de moltes hores de feina invertides. De tot plegat, en parlem amb Carles Leiva, responsable d’Administració, que recorda els inicis de l’empresa, tot just quan Josep Requena va adquirir una màquina retroexcavadora i va decidir tirar endavant el negoci amb un soci de qui se separaria amistosament anys després. “Aquella adquisició els va convertir en pioners, especialment en els primers anys, perquè no hi havia gaire màquines com aquella a les empreses del sector”, detalla. Aleshores, l’aposta de Requena va ser innovar en tecnologia puntera, intentat transcendir la feina que es feia aleshores, que era majoritàriament manual.

Aquell inici va ser decisiu per marcar el tarannà de l’empresa, per situar-los al mercat, per dotar-los de personalitat i per anar creixent exponencialment, ampliant l’activitat cada vegada amb més personal i, després, consolidant-se amb l’arribada dels fills, en Joan, l’Imma i l’Alfons. L’evolució del mercat els va portar créixer, situant-se com un dels referents del sector a la nostra comarca, el Vallès Oriental. “Jo vaig arribar a l’empresa l’any 1990 –explica Leiva, fent memòria–. Vaig començar a fer feines bàsiques d’administració i quan tenia 25 anys em van proposar d’agafar la responsabilitat del despatx”. I així ha pogut seguir fent, fins a dia d’avui, on s’encarrega de l’organització administrativa de l’empresa, conjuntament amb l’Imma i el Joan Requena.

Una recuperació “lenta” de la crisi

Cinc dècades després de la fundació, i 27 anys després de l’arribada a l’empresa, Carles Leiva subratlla les vicissituds patides amb la crisi, encara molt recent i de la qual ara mateix se’n comença a veure la sortida. “La crisi ens va afectar molt, com a tots els implicats en el sector de la construcció, amb una davallada fortíssima del 2008 al 2012. També la vam notar, però podem dir, ara que han passat els pitjors anys, que hem pogut suportar la sotragada”, afirma, satisfet d’haver pogut sobreviure amb solvència d’una situació conjuntural que ho ha sacsejat tot. “Per a nosaltres, una de les claus ha estat la diversificació del negoci. El nostre fort sempre han estat les feines d’obra pública, de carrers, de sanejaments, de serveis. I vam decidir que havíem de comprar màquina per fer feines de reciclatge de material d’obres, conjuntament a tasques d’edificació, entre d’altres coses. Hem intentat abraçar tot el que hem pogut”.

Com és natural, en temps de crisi la inversió en maquinària –un dels motius que els havien portat Requena a ser capdavanters, com expliquen els seus inicis– va haver de parar de forma radical, “i amb maquinària vella no pots anar a competir”. Cal reciclatge i noves apostes, fet que demostra que s’ha d’aprofitar “aquest punt d’inflexió actual” per activar-se “de nou i amb força”, segons Leiva. “Em dona la sensació que ens estem recuperant, però de manera molt lenta. Però, per una recuperació total fa falta molta mà d’obra especialitzada. Durant aquests darrers deu anys, molta gent que treballava al sector de la construcció s’ha reciclat en d’altres camps i ara ja no la tenim disponible”. Això provoca que falti gent especialitzada, sobretot aprenents. “Ja no en queden, d’aprenent”, exclama, “perquè en veure el panorama de la construcció han buscat altres vies, i perquè tots els joves d’avui en dia volen estudiar i fer altres coses”.

Una nova etapa a la Junta del Gremi

Amb tot, Carles Leiva és optimista, sobretot perquè la pitjor etapa sembla superada i perquè continua endavant amb la feina a la Junta del Gremi de Constructors d’Obres del Vallès Oriental, que enceta ara una nova etapa comandada per Rossend Matas. Una nova etapa que vol retornar les activitats, més cursos i més accions per a tots els agremiats. “Tot va acompanyat, quan més activitat laboral i industrial, més coses podrà fer la Junta”. En tot cas, la voluntat hi és, ben clara: “Volem fer coses –explica Leiva–. I volem més agremiats, i més pressupost i inversió. Per poder evolucionar, ha d’haver-hi una mica d’alegria. Si la gent es guanya bé la vida, invertiran en cursos i nous processos. Si no hi ha activitat i no hi ha benefici, el que intenta la gent és aguantar i anar tirant, tal com s’ha aguantat aquests darrers deu anys. I s’ha aguantat sota mínims”. Per això, després d’anys de resistir, l’horitzó sembla molt millor i molt més esperançador.

Can Muntanyola P.I. Palou Nord C/ Cami del Mig,22, 08401 Granollers tel. 938700220 mòbil 677481580