ISABEL CÁCERES
Promo Disseny Mogoda

Els petits detalls són el que et mostren al món, els que parlen de tu.

Isabel Cáceres és una de les ànimes de Promo Disseny Mogoda, una empresa constructora familiar que porta en actiu des del 1963. Una manera de viure on s’ha barregen vocació, passió i feina, convertits en el clar exemple que les coses tenen un recorregut quan es fan bé, quan es té en compte el client i quan no es deixa de ser coherent amb allò que es pensa. A banda d’aquesta dedicació professional, Cáceres és també una de les membres més longeves de la Junta del Gremi de Constructors d’Obres del Vallès Oriental. “Deuria ser l’any 1998, més o menys”, mentre hi pensa durant uns segons. “Fa tants anys, que ja no recorda ni la data”, exclama.

Són gairebé dues dècades de feina continuada, d’entrega i d’implicació. “Jo arribo al Gremi després de fer una mica de volta. Abans de formar-ne part, ja estava agremiada, però no a aquesta entitat, perquè la nostra empresa és situada al Vallès Occidental”. Però que fos de Santa Perpètua no va ser cap impediment, perquè va poder més la voluntat de formar-ne part. “Com a petita empresa, vam creure en la necessitat de donar servei i atenció, i m’havien parlat molt bé del Gremi del Vallès Oriental. Em vaig agremiar i, al cap de ben poc, ja em van demanar si volia entrar a la junta”.

Des de llavors, no ha parat de fer feina i d’implicar-s’hi. “Com a Junta, hem intentat acostar el Gremi a les empreses, sobretot a les més petites, com la meva”. La decisió, ferma, va ser apostar per oferir aquest servei. “És un servei que hauria de ser natural, perquè les empreses grans ja tenen els seus propis assessors i advocats, però les empreses petites no disposen d’aquests recursos”. I aquest era l’objectiu. “Crec que totes les empreses han d’estar en les mateixes condicions que una empresa gran. I el Gremi ha de ser un apèndix de l’empresa mateixa: quan no arriba l’empresa, hi ha d’haver l’entitat, que sempre ha d’estar al costat”.

Una manera de veure-ho i de dotar de continguts la tasca feta pel Gremi de Constructors. “Hem lluitat molt, hem fet molt, des de la Junta. Hem escoltat a tothom qui ha volgut dir la seva. A nivell personal, sempre he volgut estar informada de tot el que podia ser important per a l’empresa i així poder-ho transmetre als agremiats”. El temps i l’obra feta és qui ha de dir si s’ha aconseguit l’objectiu, o si no s’ha assolit. “És l’agremiat qui ho ha de dir. I cal que no oblidem que venim d’una època molt dolenta”. Uns anys on la gent ha prioritzat la supervivència, fet que ha augmentat de manera considerable les baixes. “És cert, la quota no era molt gran, però sí que es converteix en important quan has de pagar telèfon i llum, i quan et ve d’aquí. Em consta que hi ha moltes empreses que, fins i tot, han deixat el seu assessor”. Han estat els efectes d’una època “duríssima”.

Ens recuperarem del sotrac?

“Dubto que arribem a recuperar-nos del tot”, manifesta Cáceres, sense deixar de ser realista ni perdre el punt de serenor. “Estem començant a deixar-ho enrere, però les turbulències no han passat, tot i que ens volem creure que sí, que allò ja forma part del passat. Estem tan cansats i ens hem deixat tantes coses a nivell personal en aquesta lluita, que ja estem desencantats amb tot”, subratlla. “Estem cansats de tanta crisi i volem mirar endavant, per això ens creiem que s’ha superat”. Però, tot just som al principi de la recuperació. “Sí que començo a veure molta alegria, una mica com passava abans de la crisi, sense arribar a aquells punts de malbaratament, evidentment”. En el fons, tot es podria resumir en una frase, tal com ella mateixa diu: “Tenim poca memòria”.

Una empresa petita i familiar s’ha de saber distingir pel tracte amb el client i per les coses que pot oferir. “El que fa que una empresa sigui bona és la manera que té de cuidar el detall: els petits detalls són el que et mostren al món, els que parlen de tu. Cal saber entendre els teus clients, assessorar-los adequadament, ser molt honest, fer que no vagi perdut. Solucionar problemes i no crear-ne de nous”, explica. “És posar bé, per exemple, un marbre de la cuina. Són petites coses que passen desapercebudes, però que el client, passats els anys, si està mal posat o acabat, sempre veu. Són aquestes coses petites les que han d’estar molt ben acabades i et fan diferenciar”. Una manera de treballar que et marca com a bon professional. “Ens hem de diferenciar en la manera d’escoltar –i d’escoltar molt– els clients. A mi m’agrada que m’escoltin, però també m’agrada escoltar”.

Isabel Cáceres és així, tal com s’explica, oberta i transparent. “Promo Disseny Mogoda és una empresa familiar que ve del pare del meu home, fundada a principis dels 60. I ha aguantat molt”. Com bona part del sector, quan va començar la crisi s’ho van plantejar tot. “Però la nostra vocació és aquesta i sempre intentem fer les coses el millor que sabem. Si ens equivoquem, dic als clients que no pateixin, que som aquí i donarem la cara i arreglarem el problema. La nostra divisa és ajudar, acompanyar i no fallar”. Una tasca professional que s’empelta amb la feina feta al Gremi. “Quan era la tresorera vam tenir fins i tot un director extern, aleshores eren bons temps, vam créixer molt. Després, van venir temps de foscor”. Ara, però, la gent que torna a ser a la Junta hi és amb la màxima il·lusió, conscients del moment passat i de l’actual.

Can Muntanyola P.I. Palou Nord C/ Cami del Mig,22, 08401 Granollers tel. 938700220 mòbil 677481580