JORDI NOGUERAS
NOGUERAS PROJECTES I CONSTRUCCIONS

"Hem tocat fons i ens recuperem, però no tornarem mai al sostre que teníem abans"

Jordi Nogueras porta més de trenta anys al sector de la professió, sempre vinculat a una empresa familiar que és centenària, Nogueras Projectes i Construccions. Poca gent pot dir-ho, i poques empreses poden arribar a superar el centenari amb una salut tan envejable, consolidada i sense haver patit en excés els efectes de les diverses crisi que ha hagut de superar al llarg dels anys. "Corria l'any 1983 quan vaig començar en l'ofici, tenia uns 16 anys", explica. Més tard, després de formar-se i d'aprendre l'ofici, va agafar el negoci del pare, que venia, al seu torn, del seu avi i del seu besavi. "L'empresa la va fundar ell, el meu besavi, l'any 1894". La data és tota una fita i parla d'una nissaga de dedicació absoluta al món de la construcció, al mateix temps que també explica una manera d'entendre el negoci, la vida, la feina i la família.

"El meu besavi era de Canyamars (Dosrius), on hi havia la casa original de Can Nogueras", recorda. "D'allà vam anar a parar a la Roca del Vallès, on vam fer de paletes". Moltes construccions porten el segell familiar, com ara l'Ajuntament municipal, que va ser fet per l'avi Nogueras. Més tard, el darrer moviment els va portar a instal·lar-se, definitivament, a la capital de la comarca. "El meu pare ja va venir a Granollers, on ens vam dedicar a fer blocs de pisos, cases, i tota mena de construccions". I així, fins que el relleu arriba a mans de Jordi Nogueras, que agafa les regnes del negoci ja entrada la dècada dels 90, amb uns vint anys acabats de fer i moltes coses per viure, com dues grans crisis que han deixat tocat el sector.

Especialització en l'àmbit industrial

"En aquests trenta anys he vist de tot", afirma. "Vam patir la crisi dels anys 80, que va ser molt forta i ningú recorda". Nogueras encara té present com en va ser, de dura, i com ho va ser, també, la de l'any 1991. "El nostre ofici són dents de serra, i hem de ser-ne conscients. Tenim èpoques bones i d'altres de dolentes", subratlla. "Si corres massa a les èpoques bones, de vegades pots acabar malament, amb un bon cop. La clar és agafar un ritme i mantenir-lo", explica. "Per exemple, nosaltres ara fem molt manteniment industrial, ja no fem tanta feina en cases i pisos". La decisió va ser presa molt a consciència: " vaig deixar de fer-ho als anys 90, perquè ja veia que era un món que s'estava rebentant moltíssim".

Dedicar-se al món de la indústria implica treballar per grans empreses i multinacionals, un aspecte que té molts punts positius. Per exemple, que has de tenir tota la documentació en regla. "És un gran punt, perquè així treus gent que treballa sense papers, que ara és una cosa molt habitual, per desgràcia. És el que passa si treballes per particulars, un camp on tenim una competència deslleial", denuncia Nogueras. "En aquesta època de crisi he pogut resistir perquè la construcció no ha baixat tant com el sector de l'habitatge. És una feina contínua, malgrat que ens toca treballar en hores diferents a l'habitual".

Una millora del sector, però "a batzegades"

Després de la crisi que arrenca el 2007, sembla que els darrers temps presenten símptomes per ser optimistes. "Certament, ara s'està millorant, però la millora va a batzegades. Tothom diu que se n'ha sortit, i sembla que sí, que va havent-hi més feina", explica. Però no podem obviar les conseqüències de tot plegat. "Els preus estan molt més rebentats. Per sort, i com et deia abans, el sector de la Indústria és diferent". Un cop entres a una fàbrica, volen un servei ràpid, eficaç i eficient. "Molt diferent al cas dels clients particulars, que sempre que presentes un pressupost et diuen que ets car". Malgrat tot, però, Nogueras és prudent: "Crec que encara no hem sortit del tot de la crisi. Hem tocat fons i ens recuperem, però no tornarem mai al sostre que teníem abans".

En aquest sentit, Nogueras considera un avantatge ser paleta: "Els qui som de l'ofici, serem paletes tota la vida. Abans tothom es veia amb cor de fer-se promotor i treien un rendiment del 50%. I això no era normal!", exclama. "Tota aquesta gent ha desaparegut. Els paletes, però, seguim tenint feina. Sempre ho dic: amb la crisi no he parat de treballar, tot i que he hagut de reduir el volum de feina, com és evident. Abans érem vint persones i ara som només dues". La crisi patida, però, no ha estat la pitjor que ha viscut aquesta empresa centenària. "La més forta que hem patit a l'empresa és la dels anys 30, amb la Guerra Civil. El meu avi m'explicava com va ser, de dura: un era a la presó, l'altre no tenia feina, les famílies estaven totalment destrossades. Allò sí que va ser duríssim!".

"El que passa és que aleshores la gent vivia amb menys i ara la gent vol coses materials. I amb menys també es pot viure. Portem nou anys en crisi i són anys molt dolents, però no podem negar que molta gent ha corregut més del compte, i aquest ha estat el gran problema". Jordi Nogueras és un home clar, concís, d'idees clares. D'ofici i de resultats, amb els peus a terra i molt de sentit comú. Des de fa vint anys que és part de la Junta del Gremi de Constructors d'Obres i Serveis del Vallès Oriental, una entitat que encara diversos reptes de cara al futur. "El primer que hem de procurar és que no hi hagi més baixes. Hem de fer que la gent s'agremiï i només es pot fer si oferim més serveis", explica. "I els serveis ha de ser rendibles. També hem de saber llegir el que necessita l'agremiat", conscient que la unió fa la força. "I hem d'anar a buscar gent nova", sang jove que tingui il·lusions, que tingui esperances i que tingui, sobretot, ganes de treballar. Les mateixes que ha tingut la nissaga Nogueras des de fa més de cent anys.