Mitjans de comunicació

Josep CODINA
«Sempre hem tingut clients i podem dir que, al llarg de tots aquests anys, no n’hem perdut cap»

JOSEP CODINA s’ha dedicat al món de la construcció des que tenia 25 anys. Ara, després de quatre dècades de feina constant, és moment d’aturar-se, de descansar una mica i de viure amb una certa tranquil·litat. “Era temps de jubilar-me i ara estic per casa, treballant, arreglant coses o cuidant l’hort. M’agrada collir olives o, si puc, anar a caçar bolets”.

Fa pocs dies, en una escapada a Sòria, en Josep va agafar-ne quaranta-cinc quilos. “Es diu aviat, oi?”, comenta, ben satisfet. Amb 65 anys acabats de fer, és temps de viure d’aquesta manera. I és moment de veure les coses des d’una altra òptica, sense el lligam del dia a dia i de la duresa d’una feina com la que ha fet durant tant de temps.

La història de la seva empresa es remunta als anys setanta. “Al principi, érem tres socis, i ens dèiem Vilaragut-Codina. En la societat ja hi havia el meu germà, en Jaume”. Però, un bon dia, en Vilaragut va marxar i l’empresa va continuar amb els dos germans Codina al capdavant, colze a colze. “En Jaume, el meu germà, encara continua liderant l’empresa, i suposo que hi continuarà fins que es jubili, d’aquí a dos anys. Ens portem només 20 mesos”. Els dos germans Codina sempre s’han avingut i han pogut aixecar plegats un negoci familiar que s’ha dedicat, bàsicament, a construir torres de nova obra i a fer reparacions d’espais antics, sobretot per la zona de Bigues i Riells.

Conèixer tan bé la zona ha estat un gran avantatge. “Al llarg d’aquests anys, hem treballat molt per l’Ametlla del Vallès, Santa Eulàlia de Ronçana, i també per Sentmenat, entre d’altres. Hi ha ajudat, a més, que aquesta zona tingui moltes urbanitzacions. Bigues en té més d’una vintena”, subratlla. A més, a la bona salut de l’empresa s’afegeix que els germans Codina sempre han treballat per a clients, “mai hem fet cap torre per nosaltres o per vendre, no hem fet de promotors”. I sempre han tingut clients, “i podem dir que, al llarg de tots aquests anys, no n’hem perdut cap”.

Una crisi que s’ha fet notar

“En aquesta feina es tracta d’anar esperant, a veure què surt. Però ara s’ha d’esperar molt”, afirma Josep Codina. Els darrers temps han estat durs. Malgrat això, fent una mirada enrere només pot fer un bon balanç de tots els anys treballats. “Fins fa un parell d’anys el ritme era molt bo. Però, d’ençà cap aquí, no. En general, hi ha molt poca cosa”. La construcció és el sector que la crisi ha deixat més malparat. “Sí, hem notat molt la crisi. I, entre d’altres motius, penso que ho hem notat més perquè hi ha molt d’intrusisme professional”, sobretot amb gent que es veu abocada a fer una competència on les empreses tradicionals no poden arribar, tot i que, com és obvi, ni la qualitat ni l’experiència són les mateixes. “També s’afegeix que avui en dia tothom té por de gastar”.

Malgrat la incertesa dels darrers anys, els germans Codina han anat fent. I en Josep s’ha guanyat el dret a invertir el temps com vulgui, ja sigui a l’hort o a casa. Totes les hores de feina acumulades permeten mirar-se la vida amb una experiència que molt pocs tenen. Potser la solució a tota aquesta crisi, als temps tan durs que ens toca de viure, és en les coses més elementals, en el sentit comú.