Mitjans de comunicació

Josep Artesero Torres
“En el món de la construcció has d’estar contínuament evolucionant”

Josep Artesero Torres sempre ha viscut a Sant Feliu de Codines. “Des que vaig venir, ja no m’he mogut”, diu afable, rialler i distès. Nascut un 30 d’abril de l’any 1950 a San Carlos de Valle, a Ciudad Real, va arribar a Catalunya amb 13 anys. “La meva família era nombrosa, amb 8 germans, i vam tenir la desgràcia que el meu pare va morir jove. Amb 11 anys vaig haver de començar a treballar al camp i, dos anys després, ja vaig venir aquí”. Dit i fet, va arribar un dissabte i el dilluns ja treballava a la construcció, un sector on porta tota la vida. “Primer vaig aprendre l’ofici en una empresa, fins que l’any 1969 un dels encarregats va formar Construccions Sant Feliu i me’n vaig anar amb ell”. Però la crisi del 80 va fer que l’empresa plegués. “Els que vam quedar vam formar una cooperativa, Construccions Sant Feliu Societat Catalana Cooperativa Limitada, i vaig entrar a formar part de la direcció”. L’any 1993 l’empresa es va dissoldre i Josep Artesero va fundar Art i Pla amb un altre soci. “Al setembre farà 20 anys. Estem de celebració i espero que ho celebrarem com cal”.

Els 20 anys de l'empresa Art i Pla han rebut el reconeixement del premi que atorga anualment el Gremi de Constructors del Vallès Oriental i que se li farà entrega durant la celebració del sopar anual del patró Sant Antoni, que enguany es celebra el 14 de juny al Hotel Granollers de Granollers. Un guardó que ha reconegut tota una trajectòria laboral i tota una vida dedicada a la feina. “El meu col·legi ha estat la construcció, i en aquest món he conegut molta gent”. Però ara les coses són molt diferents, costa molt que la gent aprengui un ofici. “A l’època en què jo començava, vam sortir una bona colla de bons paletes que ara som empresaris. Era molt freqüent que, a l’estiu, quan la gent tenia vacances, les famílies col·loquessin els fills a empreses per poder anar aprenent l’ofici. Ara, a l’estiu no pots agafar ningú, no es poden agafar aprenents”. Tot això s’ha perdut i, sobretot, s’han perdut les ganes de provar i de tenir iniciativa. “Falta una mica més d’experiència, d’agafar el pic i la pala i de treballar a l’obra. Si no, passa el que passa: que ho proven i diuen que això no és el que es pensaven que era”.

DESIGUALTAT EN LES LLEIS

Els nous temps vénen amb canvis en tots els sentits, no només en la mà d’obra i en la formació. “La gent que hem sortit del 64, hem vist una evolució de la construcció rapidíssima. Aquest món es renova molt de pressa, amb nous materials i nous mètodes constantment”. Això obliga a estar sempre alerta, en constant aprenentatge. “No et pots quedar enrere, en el món de la construcció has d’estar contínuament evolucionant”. Una evolució que, a més, compta amb altres condicionants, com ara l’actual crisi. “Tot i que jo tinc la jubilació a tocar, visc aquesta situació molt desanimat i molt decebut. Veus que tot són problemes, que l’administració no t’ajuda en res”. Problemes a tot arreu, especialment amb el tema de l’IVA, que provoca un estat insostenible per a la majoria d’empreses.

“Tenim molts problemes, però el màxim és que hi ha massa desigualtat pel que fa a les lleis. Una petita empresa ha de tenir un sistema de control com tothom, però no pot ser que arribis a final de mes i estiguis desprotegit. Només ens carreguen d’impostos i, a sobre, encara et fan la guitza”. Josep Artesero no troba gaire raonable una situació en la qual sempre han d’avançar diners a l’estat. “Costa molt d’aguantar. Tot això et porta a sentir-te desinflat”. Especialment quan les xifres mostren que hi ha un atur del 21%. “Si això fos veritat, creu-me que no estaríem com estem”.

UNA JUBILACIÓ MERESCUDA

L’abril de l’any 2014, Josep Artesero farà 50 anys en el món de la construcció. Però no arribarà a celebrar-los, perquè abans s’haurà jubilat. “Considero que ja he col·laborat prou amb l’estat”, i esclata a riure mentre confessa que “només han fet benefici amb mi!”. Sort que l’humor mai no es pot perdre, especialment en aquests temps difícils de l’actualitat.

I també sort que, de tant en tant, algú reconeix la feina feta al llarg de tota una vida. “Quan em va trucar el president, en Jordi Ausió, per dir-me que el Gremi volia fer-me un reconeixement, m’ho vaig haver de pensar una mica. No sabia què dir”. Després de parlar-ho amb la dona i la família, Josep Artesero va dir que sí, que acceptava el reconeixement. “No hi comptava, amb aquest premi, perquè suposo que hi ha molta més gent que se’l mereix igual que jo. A més, no m’agrada gaire el protagonisme. M’agrada passar desapercebut i no haver d’anar al davant”. Una actitud que no ve provocada pel que dirà la gent. “Al contrari, sóc conscient que haig d’estar satisfet amb mi mateix i no cal que ho vagi proclamant. Ara bé, confesso que sí que vaig tenir una gran satisfacció”.

En aquest sentit, la tasca que fa el Gremi de Constructors és molt important. “La veritat és que estem molt contents. El Gremi ens ofereix molta informació i també molts consells”. A banda, és clar, de reconèixer i de premiar la trajectòria d’agremiats com Josep Artesero Torres, amb tota una vida dedicada a la construcció i a punt de jubilar-se després d’haver fet del seu ofici una manera d’entendre la vida.

-DESTACATS

“Una petita empresa ha de tenir un sistema de control com tothom, però no pot ser que arribis a final de mes i estiguis desprotegit.”

“Sóc conscient que haig d’estar satisfet amb mi mateix i no cal que ho vagi proclamant”.

Can Muntanyola P.I. Palou Nord C/ Cami del Mig,22, 08401 Granollers tel. 938700220 mòbil 677481580